Sångföreningen Manhem

Karlstad • Grundad 1890

CD-skiva från jubileumsåret 2015

Sångföreningen Manhem ger ut en skiva med liveinspelningar från Sundstaaulan i Karlstad. Ackompanjerar kören gör pianisten Martin Östergren, aktuell som kapellmästare i kabarén Lola Blau på Stadsteatern i Stockholm. Han har också skrivit flera av arrangemangen och komponerat speciellt för Manhem. Wermland Operas Christer Nerfont är en av flera sångsolister på skivan.

Musiken på skivan sträcker sig från klassisk manskör till en tolkning av popgruppen Kents låt Sverige. Den hittar sedan hem i det värmländska musiklandskapet genom bland annat Martin Östergrens nyskrivna tonsättning av Frödings Vallarelåt. Andra delen av skivan består av julmusik med ursprung i flera länder och från olika musikaliska genrer.

”Det känns värdefullt att dokumentera vad kören har gjort under fem års tid tillsammans med Martin”, menar körledaren Erik Rynefors. ”Det var givet att spela in live och att plocka godbitarna från vårt 125-årsjubileum och vår julkonsert”, fortsätter Erik.

Martin Östergren fyller i: ”Det har var varit stimulerande för mig att jobba med kören kontinuerligt under ett antal år. Att få komponera och arrangera till ett ’instrument’ som man känner ger en extra känsla. Med skivan blir resultatet av vårt skapande mer bestående.”

Här finns två smakprov från skivan:

Julenatt

Vallarelåt

Vill Du köpa CD-skivan 150 kr/st inkl porto, fyll i nedanstående så återkommer vi med mer information.

Namn:

Gatuadress: